!-- nuffnang -->

Sunday, July 23, 2017

FB ads "HATI-HATI"

Post ni khas untuk penjual-penjual online yang biasanya menggunakan fb ads. Kalau tak pernah guna pun boleh je baca. Mana la tau satu hari nanti korang akan guna fb ads. sekurang-kurangnya tau la sikit-sikit dari tak tau langsung kan😏

Aku buat business online ni sejak tahun 2011. Tapi mula guna fb ads tahun 2012. Maknanya dalam 6 tahun aku guna khidmat fb ads ni. Sepanjang tempoh tu aku rasa fb ads ni banyak la juga membantu aku dari segi pemasaran. Cara guna pun tak la susah sangat untuk aku yg belajar sendiri ni. Alhamdulillah tak banyak pun masalah dalam tempoh tu. Tapi minggu lepas tiba-tiba fb ads buat hal. Hmm.. menakutkan..

Perkara ni berlaku minggu lepas. Mulanya aku rasa pelik sebab ada post yang aku tak buat melalui fb page aku. Ramai orang like, tag dan komen. Nama yang pelik dan bahasa pun pelik. Aku yakin ni mesti dari negara luar. Aku terus padam post tu. Mengharapkan masalah tu selesai macam tu jelah πŸ˜…

Hari esoknya, bila aku buka fb aku perasan ada satu page baru dalam akaun fb aku. Page tu baru dibuat sebab jumlah follower pun tak banyak. Tapi yang pasti jual benda yang sama dengan post semalam yang aku padam. Aku tengok kat setting page, admin role cuma aku sorang. Sebab tengah sebuk waktu tu aku tak sempat nak fikir benda tu. Aku tutup fb dan buat kerja lain 😧

Tiga hari lepas tu, tiba-tiba aku dapat notis dari fb. Katanya aku dah guna RM1900++ untuk fb ads tapi proses pembayaran tu tak berjaya sbb kredit kad aku declined. Waktu aku dah mula seram sejuk. Aku terus buka akaun fb ads dan semak satu-satu. Rupanya ada beberapa post dan fb ads yang aku tak buat. Semua melalui page baru tadi. Rasa macam nak nangis je waktu tu. Yela, cuba bayangkan 3 hari dia running post tu dengan harga Rm2k sehari. GILA!

Sampai hati dia buat iklan sehari RM2k.. aku buat paling banyak pun RM50 sehari 😭😭😭

Mujur pihak bank sekat pembayaran tu. Tapi ada la juga yang dah terlepas. Sempat la dia makan duit aku dalam RM1200 😠 RM1900++ pihak bank declined. Yang masih unbill ada dalam 2k lebih

Ni hari pertama fb ads running dan dah berjaya telan duit akuπŸ˜’

Fb ads hari kedua. Rasanya masih unbill


Fb ads hari ketiga yang masih unbill juga
Bila tengok pada setting akaun fb ads, admin rupanya bukan aku seorang. Ada orang lain. Aku rasa bangsa lain dan warga lain mungkin. Sebab marah sangat terus remove orang tu. Lupa dah nak screenshoot dulu sebagai bahan buktiπŸ™Š malas nak fikir panjang terus call bank minta block semua transaksi dan tukar kad.

Lepas selesai semua tu aku cuba fikir macam mana akaun fb aku boleh kena hack. Aku pernah tanya kawan-kawan yang lebih arif dalam dunia fb ads ni. Katanya mungkin aku pernah klik apa-apa link. Tapi aku rasa macam tak. Sebab aku ni makhluk yang nak klik like pun malas apatah lagi klik link. Haha so aku tak rasa tu puncanya.

Tapi aku ada teringat yang fb ada pernah bagi aku notis yang fb aku ada orang buka dari negara lain. Tapi aku abaikan je notis tu tanpa buat apa-apa tindakan.. bodoh tak aku.. puii.. πŸ˜‚ padan muka kan.. tak kisahlah apa pun puncanya, lepas ni memang kena lebih beringat dan berhati-hati.. haihhh sabar jelah!!

Ni la notis yang fb pernah bagi yang aku buat tak layan jeπŸ˜…



No comments:

Post a Comment