!-- nuffnang -->

Saturday, July 22, 2017

PERHUBUNGAN JARAK JAUH (PJJ)

Hidup berkeluarga dengan cara PJJ.. memang sedih, memang susah, tp adakalanya ada manisnya.. ramai rakan-rakan yg hidup PJJ.. hidup mereka pasti lebih sakit,lebih susah, lebih derita kerana ada yg makan tahun.. ya.. hanya yg pernah hidup PJJ faham bagaimana rasanya.. Tp, aku hanya mampu katakan sabar,tabah & syukurlah.. kerana aku juga ada kisah PJJ aku sendiri..
.
.
Selepas berumahtangga, aku sgt bersemangat ikut suami ke pulau Labuan itu.. teruja nak membina kehidupan berkeluarga di sana.. tapi memang jauh dari keluarga.. hanya kami.. ya.. hanya kami..
.
.
Selepas beberapa tahun, suami pula kena pindah ke penang..bermulalah hidup 'PJJ' di saat itu.. berusaha untuk ikut sama tapi tak boleh kerana tugas..tinggal aku di pulau itu bersama si kecil Azka..kami sgt berusaha cari duit tambahan semata-mata untuk beli tiket flight.. kalau blh tiap2 minggu nak suami balik ke labuan walaupun cuma cuti sabtu & ahad.. sanggup tau duit habis beli tiket.. hahahaha.. teruk2.. Alhamdulillah Allah uji tak lama.. tak sampai setahun dpt pindah ikut suami ke penang..
.
.
Bermulalah hidup di tempat baru.. azam baru.. semangat baru.. penuh cita-cita dan impian.. sentiasa bersama untuk apa sahaja.. sangat takut ditinggal lagi... suami pun tak sanggup nak tinggalkan kami lagi.. tp siapa sangka.. sedang gembira dengan ahli baru si kecil Azra yg baru masuk 12 hari, suami pula pergi untuk selama-lamanya..
.
.
Baru aku sedar.. Hidup PJJ kali pertama selama 7 bulan itu.. yg sering aku rungutkan.. rupanya bukanlah apa-apa..hanyalah latihan untuk aku menjalani PJJ kali kedua yg lebih mencabar dan yang pastinya tak akan berpenghujung sehingga akhir hayat..

Hargailah pasangan anda, cubalah untuk sentiasa bersama selagi boleh.. andai hidup berjauhan sentiasalah hubunginya kerana masa akan terus berlalu.. maut pula semakin menghampiri dan tiba masanya untuk berPJJ antara dua alam pula..


Sebahagian tiket yang suami simpan. kalau aku buang dah..hahahaha

No comments:

Post a Comment